تبیینِ الگوی سبک شناسیِ معماری اسلامی (با نگاه به آراء سنّت گرایان)
نویسندگان
چکیده مقاله:
سبک در عامترین معنا عبارت از الگوها یا صفات متمایز و مشخص اثر یا آثار است که کاملاً وابسته به صورت اثر هنری است و سبکشناسی، روشی برای دستهبندی آثار در یک زمینة مقرّر بر مبنای تشابهات شکلیِ آنان است. زمینههای پدیدآورندة اثر هنری که منجر به شکلگیری سبکهای مختلف میگردد، در نگاه سنتگرایان اغلب سیاق اجتماعی و فرهنگی دورهها در مناطق مختلف است که در چارچوب سنّت که مجموعهای از حقایق و اصول جاری شده از منبع الهی است، قرار میگیرد. با توجه به تفاوتهای بنیادینِ معماری اسلامی بهعنوان بخشی از معماری سنّتی با سایر انواع معماری، روش خاص سبکشناسی آن میبایست مورد شناسایی قرار گیرد. پژوهش بنا بر هدف بنیادی و بنا بر ماهیت آمیخته است و روش تحقیق از نوع تحلیل محتواست که با نگاهی تحلیلی – تطبیقی به آراء سنّتگرایان در باب سبک و سبکشناسی، در پی تبیین الگویی برای سبکشناسیِ معماری اسلامی است. ویژگی مشترک همة آثار معماری اسلامی، فرازمانی و فرامکانی بودن اصول و محتوای آن است، اما این اصول زمانی که دورههای تاریخی مختلفی را تجربه میکنند و یا در مناطق جغرافیایی متفاوت ظهور مییابند، با توجه به تجربة ذهنی از دورههای تاریخی گذشته و یا سبقة شکلی و فنیِ معماری در آن مناطق، شکل خاص خود را مییابند. بدین ترتیب دو متغیّر تاریخ و جغرافیا در کاربریهای مختلف معماری بهعنوان متغیّر مستقل، ویژگیهای صوری را حاصل میشوند و لذا شناخت سبک آثار، از پردازش دادههای شکلی و تحلیل تأثیرات این دو متغیّر در انواع کاربریهای آثار معماری اسلامی ممکن میگردد. در واقع ویژگیهای مشترک سبکهای تاریخی و سبکهای جغرافیایی آثار، بیانگرِ ویژگی سبکی معماری اسلامی و تفاوتهای سبکهای مختلف تاریخی و جغرافیایی، شکلدهندة سبکشناسیِ معماری اسلامی است.
منابع مشابه
تبیین مفهوم سبک شناسی معماری با معرفی رویکرد جدید در سبک شناسی معماری ایران (با انگیزه حفاظت معماری)
موضوع سبکشناسی معماری در ایران همواره جزء بحثهای چالشبرانگیز در مجامع علمی بوده است. با آنکه در حوزه هنر و معماری جهان سبکشناسی موضوع مهمی است اما به دلیل گستردگی و تنوع در تعاریف و کارکردهای آن اتفاق نظری مشخص بین پژوهشگران برسر آن وجود ندارد. در ایران، هرچند حدود نیم قرن است که این مفهوم وارد مباحث علمی حوزه معماری گشته اما هنوز تعاریف و کارکرد آن تدوین نشده است. پیشینه تحقیق سبکشناس...
متن کاملنسبت هنر اسلامی و اندیشه اسلامی از منظر سنت گرایان
مسئله نسبت بین هنر اسلامی و اندیشه اسلامی یکی از پرسش های محوری در فهم هنر اسلامی است و روشن می کند که وصف اسلامی در عنوان «هنر اسلامی » بر چه دلالت دارد. تاکنون پاسخ های گوناگونی به این پرسش داده شده است. در این مقاله به پاسخ خاص سنت گرایان به این پرسش پرداخته شده است. سنت گرایان با تعریف خاص خود از سنت و نسبتی که بین سنت و مظاهر زندگی، از جمله هنر، در جوامع سنتی برقرار می کنند دیدگاهی خاص ...
متن کاملشأن کیفیت در معماری اسلامی، با استناد به آراء ابنعربی
Almost all visitors of works of Islamic architecture agree about a special quality that touched them deep inside in the direct experience of these places. This internal experience of quality, not necessarily restricted to encounters with works of Islamic architecture, has been rarely discussed and somehow been neglected in general studies or theories of architecture. Therefore, the main purpose...
متن کاملمعنای سنت از دیدگاه سنت گرایان
در این دیدگاه سنت با حقیقت مرتبط است و مانند حقیقت می تواند در صورت های خاصی تعیین یافته و جلوه گر شود اما همواره تعینات خاص آن مرتبط و متصل با سنت و یا حقیقت اولیه باقی می ماند دلیل تعیین یافتن سنت در صورتهای خاص نیازهای زمانی و مکانی بشر است دین و وحی جلوه ها و تعیناتی از این حقیت اند فلسفه ( مابعد الطبیعه ) عرفان ( تصوف) و الهیات نیز طرق شناخت سنت یا حقیقت اصیل به شمار می آیند در این سیر شنا...
متن کاملمرتبهشناسی معماری دوره سنت؛ در آمدی بر مرتبهشناسی معماری روستایی ( بر مبنای تبیین و نقد آراء کریستین نوربرگ شولتز )
شناخت معماری روستایی عموماً با جنسی از گونه-شناسی با رویکرد اقلیمی همراه است. این گونه ازمواجهه با معماری روستا چه در مقام دانه و چه از حیث مطالعه بافت، بیش و پیش از آنکه کیفیت-های فضایی معماری روستا را مطالعه و شناسایی نماید، بازخوردهای کالبدی روستا را در تعامل با عوامل اقلیمی تبیین میکند. از این رو این رویکرد متعارف بهدرستی امکان شناسایی و ارزشگذاری در خصوص کیفیت ابنیه روستایی را برای طرح...
متن کاملنقد آرای سنّت گرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی، با تکیه بر مفهوم سنّت در تعریف معماری اسلامی
Islamic art and architecture are precious treasures resulted from corporate efforts and experiences of Muslim artists throughout history. This chain has been detached due to cultural development in the contemporary era. Exploring in theoretical and philosophical foundations of Islamic art and architecture is one way to revive cultural identity and eliminate its attributed untruth. It is an impe...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 8
صفحات 101- 117
تاریخ انتشار 2019-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023